Guide du doctorat / Guide to a Doctorate in France

Le Guide du Doctorat a pour objectif de constituer la meilleure ressource de référence présentant à tous les acteurs du doctorat les conditions, procédures, pratiques et conseils pour l'organisation du système doctoral, la conduite d'un projet doctoral et la poursuite de carrière des docteurs.

The Guide to a Doctorate in France is designed to be the best reference resource for all the actors involved in the doctoral programme, presenting the conditions, procedures, practices and advice for the organisation of the doctoral system, the conduct of a doctoral project, and the career development for doctorate holders.

Ce guide est un référentiel des pratiques à promouvoir, mettant parfois en garde les acteurs contre celles à éviter. Il s'inscrit dans une démarche globale d'amélioration continue des pratiques, dans le cadre législatif et réglementaire en vigueur. Il se démarque d'autres guides pratiques produits par des associations, des établissements ou des écoles doctorales, en ce sens qu'il s'adresse à tous acteurs concernés par le doctorat, ce qui lui donne une portée nationale et transdisciplinaire.

This guide is a reference of practices to be promoted, occasionally cautioning against the practices to be avoided. It is part of an all-encompassing approach to the continuous improvement of practices, within the legislative and regulatory framework in force. It differs from other practical guides produced by associations, institutions or doctoral schools in that it is aimed at all those involved in the doctorate, which gives it a national and transdisciplinary scope.